סרטים שעוסקים במגדר

ריכזנו לנוחיתכןם מספר סרטים מומלצים העוסקים במגדר. צפייה מהנה!

בילי אליוט 2000

110 דקות, אנגלית. מדורג PG-13. שם באנגלית: Billy Elliot.
אנגליה, 1984. ילד בן 11 בעיירת כורי פחם מגלה שהוא אוהב לרקוד בלט. הסרט מלווה את בילי אליוט בהתמודדויות האישיות והחברתיות שהבחירה שלו בתחביב (ואולי מקצוע) שובר-סטראוטיפים גוררת, על רקע שביתת הכורים בבריטניה. סרט מקסים שמזקק את הסטראוטיפים המגדריים וההשפעות שלהם על הבחירות בחיינו.

 

המלצה: קלסיקה נהדרת ומתאימה לנושא. נראה קצת מיושן, אבל חוץ מזה מושלם.

גאווה 2014

119 דקות, אנגלית. מדורג R. שם באנגלית: Pride.
בריטניה, 1984. שביתת כורי הפחם על רקע כוונת ממשלת השמרנים לסגור את המכרות, מטלטלת את בריטניה. בלונדון, מתחילים פעילים מהקהילה הגאה לאסוף תרומות עבור משפחות הכורים השובתים, ונוסעים לווילס כדי לחלק את הסיוע ולתמוך מוראלית בקהילות הנאבקות על משלח ידן. סביב ציר העלילה הזה נולדת קומדיה חמה ואוהבת־אדם שעוסקת בסולידריות ותמיכה בין קבוצות שונות הנאבקות אל מול ממסד וסטיגמות חברתיות.

המלצה: הסרט המושלם לעיסוק בנטייה מינית, סולידריות וקבלת השונה. מתאים לתלמידים בוגרים.

זוטרופוליס 2016, אנימציה

108 דקות, אנגלית/דיבוב. מדורג PG. שם באנגלית: Zootopia.
עיר החיות זוטרופוליס, הארנבת ג'ודי הופס רוצה להיות שוטרת. מפקד המשטרה, בופאלו חסר סבלנות, לא משתגע על הרעיון. אבל כשכמה מתושבי העיר – חיות כולן, כן? – מתחילים להיעלם, הוא נותן לג'ודי משימה: למצוא את הנעלמים תוך 48 שעות או לעוף מהמשטרה. וכך, בעזרתו של שועל תחמן, היא יוצאת לדרך. המונפשים של דיסני תמיד באים עם ערכים מוספים – במקרה שלפנינו: סובלנות, כבוד לזולת, העצמה. הפעם הם מוגשים באפס דידקטיות, בתוך סרט שנון, חכם וזריז שמתאים לקטנים וגדולים כאחד.

המלצה: סרט נהדר, עמוס במשלים על מגדר, גזע, מעמד ויחסי כוחות שעושה את זה בחן של דיסני.

בננות 2013

92 דקות, עברית. מדורג 12. שם באנגלית: Cupcakes.
קומדיה מוסיקלית מהנה שבמרכזה מסעם לתחרות הזמר "היוניברסונג" של שישה שכנים תל אביבים. בלי כוונה, אחרי שחיברו שיר כדי לשמח את ליבה של שכנתם המדוכדכת, מתגלגלים ששת השכנים – חמש נשים וגבר – אל בימת התחרות ובדרך עליהם ללמוד לשיר, וגם לגלות קצת יותר על עצמם. הסרט מעלה שאלות של מגדר ונטייה מינית.

 

המלצה: סרט חמוד וקליל לעיסוק בסטראוטיפים מגדריים ובהומוסקסואליות, גם עם ילדים צעירים יותר.

נמס בגשם 2011

86 דקות, עברית. שם באנגלית: Melting Away.
דרמה מרגשת המתארת את סיפורה של משפחה הנקלעת למשבר כאשר ההורים מגלים שהילדה, אותה הם ראו כבנם היחיד, מתלבשת בסתר בבגדי נשים. הם מסלקים אותו\ה מהבית וכעבור שנים, כאשר האב גוסס מסרטן, שוכרת האם את שירותיו של בלש פרטי שיאתר אותה. במקום "הבן", מוצא הבלש זמרת יפהפייה במועדון לילה.

 

המלצה: סרט מעולה, ולא תמיד קל לעיכול. עוסק בעיקר בקבלה הורית. דרך טובה לדון בטרנסג'נדריות.

ללכת שבי אחריו 1989

128 דקות, אנגלית. מדורג PG. שם באנגלית: Dead Poet's Society.
בית ספר פרטי לבנים, 1959. מורה מחליף לספרות מוביל את תלמידיו לשינוי תפיסת העולם הקונפורמית שלהם. במציאות נוקשה המורה הרגיש מלמד את התלמידים להיפתח רגשית דרך הספרות, מחזק את הקשר והאחווה ביניהם ומעביר שיעור לחיים. מומלץ לעיסוק בסוגים חיוביים של גבריות. הסרט עוסק גם במחיר של הליכה נגד הזרם. דיסקליימר: מכיל גם מעט אמירות מיזוגניות.

 

המלצה: סרט נהדר וקלסי, אבל מיושן. מומלץ כדי להציע מודל חיובי של גבריות.

מאחורי המספרים 2017

127 דקות, אנגלית. מדורג PG. שם באנגלית: Hidden Figures.
מאחורי המספרים מציג את תקופת המירוץ לחלל של ‏האמריקאים מנקודת מבט שונה – לא זאת של האסטרונאוטים האמריקאים הצעירים, הלבנים ‏והחתיכים שעפו בחלל, אלא של האנשים שישבו הרבה זמן בחדר על פני כדור הארץ והמציאו נוסחאות ‏כדי שזה יהיה אפשרי. וליתר דיוק, את סיפורן של שלוש נשים אפרו-אמריקאיות שעבדו בנאס"א באותה התקופה.

 

המלצה: סרט חדש ומעולה כדי להציג מודל חיובי של נשים מתמטיקאיות ואת האתגרים החברתיים שהן נאלצות להתמודד איתם.

 

הטקסטים עובדו בעזרת האתרים הבאים: עין הדג, סריטה, קולנוע וזכויות אדם, ויקיפדיה, IMDB.

צרו איתנו קשר

עמותת מכנה משותף לחינוך מגדרי מציעה מגוון פעילויות חינוכיות בנושא סטראוטיפים של גבריות ונשיות והשפעתם על חיינו. נשמח לשמוע ממך!

    שם (חובה)

    טלפון:

    אימייל: (חובה)

    נושא

    הודעה